Perrons Arnhem Centraal
Bij de verbouwing van het station is één nieuw perron toegevoegd en van de bestaande perrons zijn de perronkappen vervangen. Het ontwerpconcept van de nieuw perronkappen biedt een gevoel van licht en ruimte. Grote daklichten zorgen samen met de nieuwe constructieve overspanningen voor een positieve ervaring van de perrons en de omgeving.
Integraal systeem
De opgetilde voetbrug is volledig geintegreerd in het ontwerp en verbindt de verschillende perrons met elkaar en met de noordelijke entree van het station. Ook de elektriciteitskabels zijn integraal in de nieuwe dakconstructie opgenomen, waardoor alle perrons een uniform geheel overkomen.
Masterplan
Arnhem Centraal is een grote stedenbouwkundige opgave, opgebouwd uit diverse elementen die samen een levendig transportknooppunt vormen. Het masterplan omvat kantoorruimte, winkels, woningen, een nieuwe stationshal, perrons, een onderdoorgang, een autotunnel, fietsenstalling en een grote parkeergarage. Om een dergelijk project met zulke gecompliceerde eisen in goede banen te leiden, is een methodische benadering noodzakelijk. De dynamische opzet van het masterplan proces maakt het mogelijk om elementen van tijd, de benodigde procedures en het programma in een efficiënt en integraal systeem te integreren. Samengebracht onder een overkoepelend dak vormen deze programma's een van de voornaamste toegangen tot Arnhem, waarbij de architectuur een belangrijke bijdrage levert aan de beeldvorming van de stad.
Lees meer over de visie van UNStudio in een interview met Ben van Berkel in Bouwformatie Magazine | Januari 2014 |Thema: Geintegreerd
Oplevering | 2011 |
Projectteam | Ben van Berkel, Arjan Dingsté, Marc Hoppermann, Marc Herschel, Derrick Diporedjo, Kristin Sandner, Rein Werkhoven |
Opdrachtgever | ProRail, Utrecht |
Constructeur | Movares |
Bouwkunding aannemer | BAM-Dura Vermeer |